Sami Koivikko
Haastattelu: Erkki Rautio / pHinnWeb
5. marraskuuta 2001 - Sami Koivikko on viimeisin suomalaisartisti, joka on saanut musiikkiaan julkaistua ulkomaisella levymerkillä. Kuten monesti suomalaisen elektronimusiikin kanssa, julkaisija löytyy tälläkin kertaan Saksasta, jossa markkinoita löytyy marginaalisemmallekin piipitykselle, toisin kuin kylmässä kitaravetoisessa kotimaassamme. Kyseessä on kokeellisemmasta soundista tunnettu, veikeästi nimetty levymerkki Shitkatapult. pHinnWeb vaihtoi artistin kanssa muutaman sanan Tampereen Yo-Talon Beatformers-bileissä ja lisäksi sähköpostitse.
- Olet ymmartääkseni kotoisin Pohjois-Suomesta mutta sittemmin päätynyt Tampereelle? Miten tämä tapahtui?
Oon tosiaan kotoisin Oulaisista ja asunut muutaman vuoden Oulussa. Tampereelle lähtöön vaikutti useampikin asia, muttei se Oulukaan mikään huono paikka ollut. En taida pitää kylmästä.- Miten aloit tehdä musiikkia?
Musiikkiharrastus alkoi ala-alasteella klarinetilla joka vaihtui myöhemmin oboeen. Kyllästyin sitten klassiseen musiikkiin joskus siinä yläasteella. Soittelin silloin myös bändissä syntsaa ja joskus bassoa. Innostuin tekemisestä saatuani ensimmäisen syntikan kotiini ja tietokoneeseen musasoftan.- Kuinka luonnehtisit tai kuvailisit omaa musiikkityyliäsi?
Teen joskus elektroa ja kokeellisempaa tavaraa, mutta ehkä se osasto on viime aikoina jäänyt vähemmälle. Yleensä yritän virittää biisille pehmeää äänimaailmaa, omaperäisiä soundeja ja kivaa kolinaa, mutta samalla niin, että kokonaisuus on tarpeeksi yksinkertainen ja biisi edes joten kuten tanssittava.- Onko sinulla esikuvia tai vaikuttajia?
Vaikuttajia voisi luetella pidemmänkin listan mutta ehkä kuitenkin suurimpina Robert Hood, Wolfgang Voigt ja Mika Vainio. Esikuvia? Eipä taida olla.- Enta mistä nykyisistä artisteista pidät eniten?
Markus Nikolai, Thomas Brinkmann, Sascha Funke, Anthony Rother, Mathias Schaffhäuser, Dub Taylor, Wolfgang ja Reinhard Voigt...- Kuinka sait levytyssopimuksen Shitkatapultilta?
En juurikaan tuntenut Shitkatapultin julkaisuja tai linjaa, mutta ajattelin kokeilla, mitä he pitävät biiseistäni ja lähetin demon. Piakkoin sain vastauksen ja he kysyivät, haluaisinko julkaista raitoja Shitkatapultilla.- Oletko tehnyt live-esiintymisiä, vai onko niitä myöhemmin luvassa?
En ole esiintynyt kertaakaan livenä eikä niiden tekeminen oikestaan edes kovin paljoa kiinnosta. Ehkä joskus myöhemmin, jos jotain uutta ja erilaista performanssia keksin. Perinteistä nupikoiden vääntelyä en lähde lavalle tekemään. Niitä on jo nähty, ja minusta ne ovat itsessään älyttömän tylsiä. Poikkeuksena ehkä Pan Sonic - heillä se toimii hyvin. Tanssittavammassa teknossa kuuntelen biisit mieluummin vinyyliltä hyvän dj:n toimesta.- Tämän hetken/kaikkien aikojen topten-listasi?
Kaikkien aikojen toptenin tekeminen on liian työläs, kun siihen ei kuitenkaan saisi mahtumaan kaikkia hyviä levyjä, mutta tällä hetkellä lempilevyjä ovat:-Donnacha Costello: Growing Up In Public (Force Inc)
-John Tejada: Timebomb (7th City)
-Atlon Inc: Main Things (Force Inc)
-Wasserman: W.I.R. (Profan)
-Markus Nikolai: Back (Perlon)
-Closer Musik: Closer Musik (Kompakt)
-Ellen Allien: Stadtkind (BPitch Control)
-Fischerspooner: Fischerspooner (International Deejay Gigolos)
-Dub Taylor: Forms And Figures (Raum...Musik)
-SCSI 9: Silkcome (Trapez)
- Mitä tulevaisuudensuunnitelmiisi kuuluu?
Ei tässä sen suurempia suunnitelmia ole tehty. Jatkan musiikintekoa, päätyivät ne biisit sitten levylle tai ei.- Miten kommentoisit Suomen nykyistä musiikkiskeneä?
En kovin paljoa ole Tampereen elämään ehtinyt tutustua, mutta Suomesta on viime aikoina tullut hyviä levyjä ja artisteja, joilla on tosiaan jotain omaa juttua.- Onko sinulla näkemystä, mihin suuntaan elektroninen musiikki ja musiikkiskene yleensä tulevat kehittymään?
Vaikea sitä on arvailla, että mihin musiikki kehittyy, eikä sillä varmasti yhtä suuntaa olekaan. Eiköhän aina tule olemaan niitä, jotka tekevät tätä rahasta, mutta onneksi myös niitä, joille se muu on tärkeämpää. On myös mielenkiintoista seurata, miten MP3- ja muiden teknologioiden tulo vaikuttaa dj-kulttuuriin ja muutenkin ns. musiikkibisnekseen pidemmällä aikavälillä.- Suosikkikysymyksesi, jota haastatteluissa ei koskaan kysytä?
"Kumpi on omena vai kampi?"